Warning: Undefined array key "options" in /home/azpach/domains/azpachira.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/widgets/site-logo.php on line 192
ارقام گلابی ردآنجو و درگزی - اخبار تکنولوژیهای روز کشاورزی
مطالب پر بازدید

لینک یک

لینک دو

لینک سه

لینک چهار

لینک پنج

آخرین محصولات

لینک یک

لینک دو

لینک سه

لینک چهار

لینک پنج

تبلیغات

ارقام گلابی ردآنجو و درگزی

مشخصات گلابی ردآنجو

نهال گلابی ردآنجو یکی از نژادهای فوق العاده و متفاوت در انواع گلابی می باشد. گلابی ردآنجو از انواع نهال گلابی اروپایی کوتاه قد است، مبدا گلابی ردآنجو کشور فرانسه بوده و این گیاه در زیر گونه علمی pyrus  communis قرار دارد، این گلابی به دو نوع رنگ سبز و قرمز است و از بارزترین مشخصات گلابی ردآنجو این است که در زمان رسیدن تغییر رنگ جزئی به خود میگیرد.کود مورد استفاده برای نهال گلابی ردآنجو باید حاوی ازت باشد.
گلابی ردآنجو در مناطق پر باد ریزش محصول دارد. از  مزه خوشایند، عطر و طعم دلپذیر آن در هنگام رسیدن است.. دیرگل می باشد و از سومین سال رشد خود به مرحله باردهی می رسد.

ویژگی گلابی ردآنجو

  • گلابی ردآنجو کروی شکل و ظاهری به مانند تخمرغ گونه دارد.
  • این گلابی جزء دسته گلابی های متوسط رو به بزرگ محسوب می شود، به طور معمول حدود ۲۷۰ تا ۲۸۵ گرم وزن ، ۸۵ میلی متر قد و ۸۰ میلی متر قطر دارد.
  • نهال گلابی ردانجو از لحاظ زیبایی در موقع شکوفه دادن، بی نظیر است، ازین رو در باغ های خانگی به عنوان یک نهال زینتی نیز استفاده میشود. رنگ شکوفه های آن سفید خامه ای با عطری منحصربه فرد است .

برای شروع فروش در از پاچیرا اکنون ثبت نام  فروشنده شوید.

ویژگی درخت گلابی ردآنجو

  • برگهای آن ریز، نازک با دمبرگ بلند هستند، در حدود ۱۲-۲ سانتی متر طول دارند، حاشیه برگهای نهال گلابی ردآنجو صاف یا دندانه دار است.
  • این گلابی جزء دسته درختان کوتاه قامت محسوب میشود. بلندی این درخت بین ۱۷-۶ متر ارتفاع است و تنه و ساقه کوتاهی دارد. نمونه درختچه ای آن نیز موجود میباشد. این درخت اغلب بدون خار است ولی گاها بر روی نمونه هایی از ان خارهای کوچک نیز مشاهده میشود.
  • درختان رقم ردانجو پر محصول هستند و به مانند رقم اسپادونا رشد انها به صورت عمودی می باشد.
  • به دلیل باروری به صورت گرده افشانی در مناطق پرباد، ریزش محصول زیاد است. بافت میوه نرم و بدون زنگار با مزه شیرین است. گوشت آن نیز سفید خامه ای رنگ می باشد.
  • نهال گلابی انجو در برابر سرما مقاومت دارد . تحمل سرمای این درخت بین ۲۵- الی ۲۸- میباشد.

کاشت نهال گلابی ردانجو

کاشت نهال گلابی ردآنجو یک تجربه لذت بخش برای باغبانان می تواند باشد، به شرطی که نکات مربوط به نحوه کاشت آن را رعایت کنند و شرایط مطلوب رشد را مهیا نمایند.

قبل کاشت گلابی اندازه این درخت را در نظر بگیرید، هنگام کاشت این گلابی یک درخت خوش فرم و کوچکتر نتیجه بهتری نسبت به درخت بلند و باریک می دهد، فاصله مناسب برای کاشت بین ۵-۳ متر میباشد.

برای اینکه نهال گلابی ردانجو میوه اش به ثمر بنشیند، نیاز به گرده افشانی توسط درختان دیگر دارد، درختانی همچون Bartlett, Bosc ,Seckel یا Delicious.

برای خرید نهال های با کیفیت می توانید به سایت از پاچیرا مراجعه کنید .

بهتر است درردیف اول کاشت یکی از گونه های گفته شده همچون بارتلت کاشته شود، البته این کار با توجه به تعداد درختان متناسب با مساحت باید صورت پذیرد تا با جریان مناسب باد و هوا، عمل گرده افشانی رخ دهد.

نیازهای  خاص کاشت نهال گلابی ردانجو

نوریکی از عوامل مهم برای گلدهی و رشد درخت گلابی ، نور میباشد. بدین جهت در زمان خرید از مرکز فروش نهال گلابی ردآنجو این نکته را مد نظر خود قرار دهید. منطقه ای را برای کشت این نهال انتخاب کنید که کاملا در زیر نور آفتاب قرار بگیرد . زیرا این درخت حداقل ۶ ساعت در روز به افتاب کامل نیازمند است. کمبود نور موجب ریزش غنچه ها و یا حتی عدم شکل گیری جوانه گل میشود.

دماجوانه های گلابی ردانجو برای شکوفایی و باردهی به دمای ۷- درجه سانتی گراد نیازمند هستند. این رقم درخت گلابی تحمل سرمای بین ۲۵- الی ۲۸- را دارد. در صورت بر طرف نشدن نیاز سرمایی این درخت ممکن است به دلیل گرما دچار بیماری اتشک (Fire blightشود. ولی در کل نسبت به انواع بیماری مقاوم است و رشد آسان تری دارد.

خاکنهال گلابی ردانجو نیازمند به خاکی با زهکشی مناسب با حداکثر  ۶-۷ PH دارد. خاک های نمکی و آهکی برای این گیاه مناسب نیستند. با این وجود نسبت به دیگر گونها ، بیشتر می توانند خاک سنگین و مرطوب را تحمل کند.

آبیاری: در سال اول کاشت برای ان که سیستم ریشه به خوبی گسترده شود ابیاری باید به صورت منظم انجام بگیرد. مناسبترین حالت ابیاری هفته ای دوبار می باشد. البته برای درختان بالغ تر فواصل ابیاری را میتوان بیشتر نمود.

هرسبعد از یک سال از کاشت گلابی برای رشد بهترمیتوان آن را هرس نمود. بهترین زمان ابتدای بهار است. زمانیکه هنوز این درخت در خواب زمستانی خود به سر میبرد. در این زمان شاخه های اسیب دیده و شکسته را هرس نمایید. همچنین شاخه هایی که بر روی یکدیگر قرار دارند و رو به پایین رشد میکنند.

تشخیص رسیدگی گلابی ردآنجو:

مهترین چیزی که در مورد گلابی ردآنجو باید بدانید این است که در هنگام رسیدن، تغییر رنگ محسوسی ندارد. برخلاف گلابی بارتلت و دیگرگونه های گلابی سبز که به رنگ زرد تغییر شکل میدهند. پس چگونه بفهمیم که رسیده است؟ ساده است. تنها با انگشت شصت. بهترین نشانه رسیدن گلابی ردانجو آن است که در قسمت گردن نزدیک ساقه، شصت خود را فشار دهید. در صورتی که سفت نبود و کمی فرورفتگی داشت گلابی رسیده است. برای آن که گلابی از قسمت درونی خود شروع به رسیدن میکند، اگر منتظر باشید که قسمت میانی گلابی برسد از درون زیادی رسیده و نرم می شود؛ این کار را در قسمت گردن و نزدیک ساقه به دلیل نازکی و حجم کمتر ان انجام میدهیم.

زمان برداشت محصول

بهترین زمان برداشت محصول در ایران در اواخر شهریور ماه می باشد.زمانیکه گلابی به رنگ سبز درخشان است. پس از برداشت میتوان محصول را به مدت ۷ ماه در انبار نگه داری کرد. با گذشت این زمان گلابی به خوبی میرسد و عطربی نظیر و طعم لطیفی به خود میگیرد، پس از زمان خرید، مصرف کننده ۱۰-۷ روز ان را در یخچال میتواند نگه دارد.

گلابی درگزی:

شکل ظاهری یا پوست میوه به شکل مخروطی – گرد کمی نامتقارن، رنگ میوه ها زرد ، دارای گونه ی نارنجی متمایل به قرمز می باشد. میوه نسبتا آب دار و خوش طعم با گوشت سفید، بافت با سفتی متوسط، ترش شیرین است.قابلیت انبار مانیحمل و نقل و ماندگاری بالایی روی درخت دارد. 

علاوه بر پر بار بودن و زود بازده بودن نهال گلابی درگزی باید بگوییم این درخت بومی کشور ایران است و همین امر باعث شده تا سازگاری بیشتری با اکثر مناطق مختلف کشور ایران داشته باشد، به طوری که در اکثر اراضی کشور مطالعه و تحقیق کنید، بیشتر زمین‌های کشاورزی مربوط به احداث باغ تجاری گلابی درگزی است.

شروع باردهی و عملکرد نهال گلابی درگزی:

نهال گلابی درگزی جز نهال های زودبازده می باشد. پس از کاشت این نهال از همان سال اول شروع به باردهی می کند. البته توصیه می شود میوه های سال اول را به محض رشد کردن و قبل از اینکه برسند بچینید. زیرا در این صورت درخت در سال اول فرصت کافی برای رشد و قوی تر شدن تنه و ریشه خود پیدا می کند. بنابراین در سال های بعد باردهی بهتری خواهد داشت.

اما نهال گلابی درگزی از سال پنجم باردهی اقتصادی دارد. میزان باردهی این درخت ۶۰ تن در هکتار می باشد. البته میزان باردهی درخت به شرایط اقلیمی و سطح رسیدگی به درختان بستگی دارد. نهال گلابی درگزی جز نهال های دیررس می باشد و در ماه های شهریور و مهر محصول می دهد. عمر اقتصادی درخت گلابی درگزی حدود ۳۰ سال می باشد.

کاشت نهال گلابی درگزی و احداث باغ:

کاشت نهال گلابی درگزی همانند بسیاری از نهال‏ها آسان و ساده است. اما کشاورزان برای کاشت این نوع نهال بایستی ابتدا آن را از مراکز معتبر خریداری نمایند. برای خرید نهال درگزی با کیفیت عالی و قیمتی مناسب، می‏توانید به وبسایت رویال نهال مراجعه نمایید. البته پیش از آن که برای خرید نهال‏ گلابی درگزی اقدام کنید، بایستی خاک باغ یا مزرعه و آب و هوای منطقه را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید. لازم به ذکر است که این نوع نهال گلابی در مناطق سردسیر، رشد بهتری دارد. اگر خاک مزرعه یا باغ شما دارای مواد مغذی کافی نیست، بایستی ابتدا برای تقویت آن اقدام نمایید تا بتوانید این نهال گلابی درگزی را به بهترین شکل ممکن پرورش دهید.

اقدامات بعد از خرید گلابی درگزی

پس از خرید نهال گلابی درگزی، بایستی اقدام به آماده سازی محل کاشت آن‏ها نمایید. برای انجام این کار، بایستی گودال‏هایی به عمق حداقل 70 سانتی متر به فاصله 4 متر نسبت به یکدیگر حفر کنید تا بتوانید این نهال را به بهترین شکل ممکن پرورش دهید. لازم به ذکر است که اگر فاصله گودال‏ها نسبت به یکدیگر کمتر از 4 متر باشد، ممکن است پس از رشد نهال‏ مشکلات زیادی به وجود آید. همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، آماده سازی و تقویت خاک پیش از کاشت نهال الزامی است.

برای خرید نهال های با کیفیت می توانید به سایت از پاچیرا مراجعه کنید .

گرده افشان درخت گلابی درگزی:

یکی از مهم‏ترین مسائلی که سبب شروع باردهی نهال‏ می‏شود، گرده افشانی است. به زبانی ساده، گرده افشانی یعنی انتقال گرده‏های موجود روی گل و شکوفه‏های نهال بر روی گل و شکوفه نهال‏های دیگر. در این فرآیند، حشرات به ویژه زنبور و باد نقش پر رنگی دارند و قادر به جابجایی گرد گل و شکوفه‏ها به بهترین شکل ممکن هستند. نهال گلابی درگزی به وسیله گرده افشانی بارور می‏شود و جزء درختان خود بارور محسوب نمی‏شود. لازم به ذکر است که بازه زمانی گرده افشانی این نوع نهال از اواخر بهمن ماه تا اوایل اردیبهشت ماه می‏باشد. فراموش نکنید که کشاورزان بایستی در میان 30 نهال درگزی، یک اصله نهال گلابی بیروتی به عنوان رقم گرده دهنده قرار دهند.

وضعیت اقلیم مناسب:

آب و هوا و اقلیم، مهم‏ترین عنصر رشد نهال و درختان محسوب می‏شوند و نقش بسزایی را در میزان باردهی آن‏ها ایفا می‏کنند. نهال گلابی درگزی قادر به رشد در سردترین نقاط کشور است. البته در نظر داشته باشید که شما می‏توانید این نوع نهال را در تمامی نقاط کشور بکارید. اما باید به این مسئله توجه ویژه‏ای داشته باشید که نهال‏ گلابی درگزی قادر به رشد بهتر و باردهی بیشتر در مناطق سردسیر هستند.

بهترین اقلیم مناسب درخت گلابی درگزی

به بیانی دیگر، شما می‏توانید نهال گلابی درگزی را در مناطق سردسیر کشور همچون تبریز، ارومیه، کرج، دماوند، سنندج و سراسر استان خراسان رضوی بکارید و از تمامی مزایای آن بهره‏مند شوید. البته در نظر داشته باشید که این نوع نهال در سرمای بیش از -35 درجه سانتی گراید، به خواب زمستانی فرو می‏رود. علاوه بر آن، دمای هوا برای بیدار شدن نهال‏های درگزی از خواب زمستانی بایستی حداقل به -7 درجه زیر صفر برسد. فراموش نکنید که هر چقدر نهال گلابی درگزی در محیط سردتر باشند، باردهی آن‏ها بهتر و بیشتر خواهد شد. از این رو، پیشنهاد می‏شود این نوع نهال را فقط در نقاط سردسیر پرورش دهید تا بتوانید از باردهی زیاد و مرغوب آن لذت ببرید.

آبیاری نهال گلابی درگزی:

آب، از مهم‏ترین عناصر حیات موجودات زنده و درختان به شمار می‏آید و دارای نقش بسیار پر رنگی در زندگی تمامی موجودات زنده است. یکی از مهم‏ترین عواملی که سبب رشد و پرورش بهتر درختان به ویژه نهال‏های تازه کاشته شده می‏شود، آبیاری منظم و دقیق است. پس از خرید نهال، بایستی برنامه آبیاری مربوط به آن را از متخصصان و کارشناسان دریافت کنید تا بتوانید آن را به نحو احسنت پرورش دهید. نهال سیب گلابی درگزی، جزء نهال‏هایی است که برای رشد نیاز به آب بسیار زیادی دارد. البته در نظر داشته باشید که هر چقدر این نهال در مناطق سردتر باشد، نیاز آن به آب کاهش می‏یابد.

آبیاری نهال گلابی درگزی در فصل رشد

نهال گلابی درگزی پس از کاشت، در فصل رشد نیاز به آبیاری منظم و بسیار دقیقی دارد. آبیاری این نوع نهال بایستی به طور دقیق انجام شود تا ریشه آن به بهترین شکل تقویت گردد. از این رو، برای آبیاری بهتر نهال‏ گلابی درگزی پیشنهاد می‏شود دور تا دور آن را یک گودال کم عمق حفر کنید تا آب از طریق آن به عمق خاک و ریشه‏ها نفوذ کند. در نظر داشته باشید که نهال‏ گلابی درگزی پس از رشد، بایستی هفته‏ای یک بار آبیاری شوند.

هرس نهال گلابی درگزی:

هرس سبب شادابی و نشاط نهال گلابی درگزی می‏شود. در این عمل تنه، شاخه و برگ‏های از بین رفته و پوسیده شده از نهال جدا می‏شوند و فرصت رشد بهتر و بیشتر را برای بخش‏های دیگر تنه فراهم می‏سازند. از این رو، بایستی پس از خرید نهال گلابی درگزی یک برنامه دقیق برای هرس آن آماده سازی کنید. طبق نظر متخصصان و کارشناسان نهال‏های تازه کاشت تا 24 ماه، بایستی سالانه یک مرتبه هرس شوند. اما نهال‏های پرورش یافته و بالغ، بایستی هر شش ماه یکبار هرس شوند تا بتوانند رشد و باردهی بهتری برای سال آینده داشته باشند. لازم به ذکر است که برای هرس نهال‏ها بایستی دقت لازم را به کار بگیرید تا بتوانید از آسیب به شاخه و برگ های سالم و تازه جلوگیری نمایید.

خاک مناسب نهال گلابی درگزی:

خاک از مهم‏ترین عناصر رشد و پرورش تمامی درختان به شمار می‏آید و از اهمیت بسزایی برخوردار است. همانطور که می‏دانید، خاک‏ها دارای انواع بیشماری هستند و هر کدام از آن‏ها متناسب با رشد یک نوع نهال می‏باشد. البته در نظر داشته باشید که هر خاکی نمی‏تواند شرایط رشد خوب نهال گلابی درگزی را فراهم سازد. این نوع نهال، بایستی در خاک‏هایی که خاصیت زهکشی مناسب دارند، کاشته شوند. پیشنهاد می‏شود برای رشد بهتر نهال‏های درگزی، در هنگام کاشت آن‏ها مقداری کود حیوانی پوسیده به خاک اصلی اضافه کنید.

کوددهی نهال گلابی درگزی:

برای آن که بتوانید به رشد نهال گلابی درگزی بهبود ببخشید، بایستی از خاک مقوی و مرغوب برای پرورش آن استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که همه خاک‏ها دارای مواد معدنی و آلی متناسب با رشد نهال ها نیستند. اما نیازی نیست نگران باشید؛ شما می‏توانید با استفاده از کودهای شیمایی یا طبیعی مرغوب و با کیفیت، این مشکل را برطرف سازید. از این رو، بایستی برای رشد بهتر نهال گلابی درگزی، از کود مرغوب و با کیفیت حاوی عناصر سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آهن استفاده نمایید.

علاوه بر پر باری  و زود بازده بودن نهال گلابی درگزی باید بگوییم این درخت بومی کشور ایران است و همین امر باعث شده تا سازگاری بیشتری با اکثر مناطق مختلف کشور ایران داشته باشد، به طوری که در اکثر اراضی کشور مطالعه و تحقیق کنید، بیشتر زمین‌های کشاورزی مربوط به احداث باغ تجاری گلابی درگزی است.

 از پاچیرا  بازاری به وسعت ایران برای کشاورزان ، تولید کنندگان ، توزیع کنندگان ، صادر کنندگان ، وارد کنندگان می باشد . پس شما به راحتی میتوانید هم محصول خود را در سایت از پاچیرا به فروش برسانید هم محصولات مورد نیاز کشاورزی خود را خریداری کنید .

میزان باردهی و برداشت محصول درخت گلابی درگزی در هر هکتار

وقتی هر میوه گلابی درگزی ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد و در یک هکتار ۶۰۰ اصله نهال باکیفیت گلابی درگزی جای می‌گیرد، مطمئن میزان باردهی و برداشت محصول درخت گلابی درگزی در هر هکتار بسیار بالا خواهد بود، در شرایطی مناسب این درخت می‌تواند ۷۰ الی ۸۰ تن میوه باکیفیت تولید کند، یعنی نسبت به باردهی درخت گلابی درگزی، قیمت نهال گلابی کاملا منصفانه است.

زمان گلدهی درخت گلابی درگزی

درخت گلابی درگزی یک رقمی دیر گل است و این یکی از ویژگی‌های مثبت برای آن محسوب می‌شود، چون مانع از صدمه دیدن شکوفه ها شده و از تلف شدن آنها جلوگیری می‌کند

زمان برداشت میوه درخت گلابی درگزی

عوامل فصل تابستان زمان برداشت میوه درخت گلابی درگزی به پایان می رسد، به هنگام برداشت میوه درخت گلابی درگزی دقت داشته باشید تا از زخمی کردن و صدمه زدن به شاخه‌های بارده درخت جلوگیری کنید.

برای خرید انواع نهال با کیفیت  و خرید این محصول به سامانه ازپاچیرا مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا