Warning: Undefined array key "options" in /home/azpach/domains/azpachira.ir/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/widgets/site-logo.php on line 192
کرم سفید ریشه چیست؟ - اخبار تکنولوژیهای روز کشاورزی
مطالب پر بازدید

لینک یک

لینک دو

لینک سه

لینک چهار

لینک پنج

آخرین محصولات

لینک یک

لینک دو

لینک سه

لینک چهار

لینک پنج

تبلیغات

کرم سفید ریشه چیست؟

آفت کرم سفید یا اژدهای زیر خاک چیست؟

کرم های سفید ریشه که به اژدهای زیر خاک نیز  معروف هستند، آفت بسیار خطرناکی است که از ریشه نهال و درختان تغذیه می کند. آسیب شدیدی به ریشه وارد می کند. عبارت “کرم سفید ریشه”، به دوران لاروي و خسارتزاي این آفت اطلاق میشود. این آفت با دامنه میزبانی وسیع خود، به بسیاري از درختان مثمر و غیر مثمر، انواع درختچه هاي زینتی و گیاهان زراعی، خسارت وارد میکند. در صورت عدم کنترل خسارات جبران ناپذیری به بار می آورد. کرم سفید ریشه با نام علمی. Polyphylla olivieri Cast و نام انگلیسی White grub از خانواده Scarabaeidae و راسته قاب بالان“Coleoptera ”می باشد.

طول عمر محل این آفت

این آفت مخرب نوعی از سخت پوستان است و نسل آن تا سه سال ادامه دارد. این آفت در زمستان در خاک رشد می کند و در بهار بالغ می شود. کرم های نر تخم های خود را زیر خاک می گذارند و شروع به رشد و تولید مثل می کنند. لاروها پس از سه هفته از تخم بیرون می آیند و تغذیه از ریشه میزبان را شروع می کنند. کرم سفید ریشه، در ابتدا ریشه های نازک را هدف قرار می دهند، سپس به تدریج به پوست درخت حمله می کنند.

این در نهایت منجر به قطع جریان شیره درخت و خشک شدن تدریجی درخت می شود. به طور کلی لاروهاي سنین مختلف آفت در اعماق خاك روي ریشه گیاهان میزبان مستقر می شوند و ضمن تغذیه که ممکن است به قطع بخشی از ریشه نیز منجر شود.ضعف عمومی و در نهایت خشکیدگی میزبان را باعث می شوند. در درختان جوان، با قطع ریشه هاي اصلی توسط آفت، استقرار گیاه در خاك مختل می شود. بروز این وضعیت ریشه کنی درختان که آسیب دیدند را پس از آبیاري و وزش باد در پی دارد.

مناطق پیدا شدن این آفت

این آفت در مناطق معتدل و سرد سیر در زمان رسیدن درختان زردآلو در طبیعت پدیدار می یایند. به این دلیل باغداران به آن سوسک زردآلورسان میگویند . کرم سفید ریشه معمولاً در طول روز بدون هیچ گونه فعالیتی خود را در مکان های امن می پوشانند و تخم ها و لاروهای در حال رشد در داخل خاک می گذارند.

توجه: اگر این آفت کنترل نشود خسارات هنگفتی به بار می آورد و کرم ها به رشد خود ادامه می دهند و ممکن است کل باغ را در بر بگیرند.

برای خواندن  مقالات آموزشی ، گیاه پزشکی ، باغبانی ، گلخانه و غیره … و راهنمای خرید محصولاتی مانند انواع بذر و کود کشاورزی و خرید نهال و همچنین اخبار کشاورزی به وب سایت از پاچیرا مراجعه کنید.

زمستان گذرانی آفت: به صورت لارو سنین مختلف در عمق خاك کنار ریشه میزبان بسر میبرد. لارو با گرم شدن هوا به سمت بالا حرکت و در عمق 20-30 سانتیمتري روي ریشه میزبان فعالیت میکند.

چگونه کرم سفید ریشه باعث خسارت می شود؟

کرم سفید ریشه نه تنها به ریشه درخت، بلکه به گیاهان زراعی مانند چغندر و سیب زمینی نیز حمله می کند و به آنها آسیب می رساند و باعث از بین رفتن رنگ، زرد شدن، ریزش و در نهایت توقف کامل رشد آنها می شود. گیاه یا درخت پس از حمله کرم سفید ریشه استحکام قبلی خود را نخواهد داشت و به راحتی کنده می شود.

علائمی که در اثر حمله کرم سفید ریشه روی درخت ظاهر می شود، ضعیف شدن تدریجی درخت، زرد شدن برگ ها، خزان شدن برگ ها قبل از موعد همیشگی و در نهایت ضعیف شدن ریشه و خشک شدن درخت است.

بروزترین اخبار کشاورزی را میتوانید در سامانه ازپاچیرا دنبال کنید .

فعالیت و تغذیه اصلی کرم های سفید ریشه در تابستان و بهار است و در این مدت کرم ها به صورت گروهی به ریشه درخت حمله کرده و فعالیت تغذیه ای خود را آغاز می کنند و این آفات در تابستان به سطح خاک نزدیکتر شده و عمیقا نفوذ می کنند. با فرا رسیدن سرما دوباره لارو به عمق خاك 50-60 سانتیمتر برمیگردد. لارو سن آخر در سال سوم با گرم شدن هوا، مجددا به سمت بالا حرکت می کنند و پس از اندکی تغذیه در عمق 20-30 سانتیمتري و در کنار ریشه تبدیل به شفیره میشوند و حشرات کامل بسته به منطقه از اواخر اردیبهشت تا اوایل تیرماه در طبیعت ظاهر میشوند.

چرخه زندگی کرم ریشه

این حشرات پس از اندکی تغذیه جفتگیري کرده و حشره ماده تخمهاي خود را به صورت دسته اي، درون خاك زیر تاج درختان میزبان قرار میدهد. لاروهاي تازه از تخم خارج میشوند معمولا روي ریشه ها علفهاي هرز خانواده گندمیان و سپس ریشه هاي نازك درختان میزبان فعالیت میکنند. در سالهاي بعد ریشه هاي قطور تر را مورد حمله قرار داده و ممکن است آنها را قطع کنند. در زمستان وارد خاک می شود، به همین دلیل تابستان بهترین زمان برای مبارزه با این آفات است که باغداران باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از آسیب های احتمالی انجام دهند، در غیر این صورت محصولات به سرعت خشک می شوند و از بین می روند.

بررسی خسارت آفت:

خسارت، با کنار زدن خاك لاروهاي آفت به آسانی قابل تشخیص می باشند. خسارت آفت به گونه اي است که دو تا سه عدد لارو سن آخر آن، قادرند یک درخت چهار ساله گیلاس را خشک کنند. در این صورت لاروها با قطع بخشی از ریشه هاي اصلی گیاه میزبان، ضمن ایجاد پژمردگی و بروز خشک شدگی روي تاج درخت، استقرار آن را نیز از بین می برند. این قبیل درختان پس از آبیاري و در اثر وزش باد ریشه کن می شوند.

مدیریت کنترل تلفیقی این نوع آفت ریشه:

باغبانان برای مبارزه با چنین حشره مخربی راه های زیادی را برای از بین بردن این حشرات شناسایی کرده اند. انواع روش های مبارزه با کرم سفید ریشه به شرح زیر است:

  1. استفاده از روش مکانیکی:

جمع آوری تعداد زیادی کرم و حشرات با استفاده از تورهای نوری یکی از روش های کنترل آفت می باشد. این روش معمولا کمتر رایج است، اما می تواند برای حذف کرم سفید ریشه موثر باشد. این روش بر اساس رفتار حشرات کامل و جلب آنها به تله نوري استفاده می گردد. براي این کار در مناطق درگیر باغ تله را کار میگذارند. درصورت نبود برق می توان از لامپهاي قابل شارژ در آنها استفاده کرد. یکساعت قبل از غروب آفتاب و به مدت سه ساعات تله را روشن میکنند و به این ترتیب با حذف بخشی از حشرات نر، نسبت جنسی به هم می ریزد و آلودگی کاهش می یابد.

  1. شخم زمستانه و جمع آوری لاروها در اسفند ماه

  2. پاک کردن علف های هرز

سطح باغ را از علف های هرز یکساله و چند ساله پاک کنید چون منبع تغذیه ای خوبی برای لارو های سن اول هستند.

  1. استفاده از روش مبارزه شیمیایی:

یکی از کاربردی ترین روش ها برای کشتن کرم سفید ریشه استفاده از سم های شیمیایی است. برای چنین اقدامی در فصل بهار که لاروها تازه از تخم بیرون آمدند. با شخم زدن محل مورد نظر و با استفاده از سموم شیمیایی، می توان کل منطقه را سمپاشی کرد تا آفت به طور کامل بمیرند . این روش بر اساس کنترل شیمیائی لاروهاي کوچک استوار است.

این عمل به صورت لکه اي و در نقاط درگیر باغ انجام میگیرد. به این منظور سه هفته پس از ظهور حشرات کامل، زیر سایه انداز درختان درگیر را شخم سطحی میزنند تا نفوذ پذیري آن افزایش یابد. سپس آبیاري انجام میشود. دو تا سه روز پس از آبیاري اقدام به محلول ریزي زیر سایه انداز درخت میکنند. براي اینکار از سم دیازینون به نسبت یک تا یکونیم لیتر در هزار لیتر آب، استفاده میشود.

نحوه استفاده از سموم

ترکیب دیازینون (3 لیتر در هزار لیتر آب) + کلرپیریفوس (3 لیتر در هزار لیتر آب) یا کلرپیریفوس به تنهایی (7 لیتر در هزار لیتر آب) به طریق محلول پاشی پای ریشه درخت در اوایل بهار و اوایل تابستان. بهتر است بعد از ریختن محلول پای درختان، آبیاری سبکی نیز انجام پذیرد.

میزان سم مصرفی نیز به اندازه درخت و مساحت شخم آن بستگی دارد و پس از سمپاشی باید چند روز در حالت خود باقی بماند تا اثر داشته باشد سپس با آبیاری سبک به اطراف درخت آبیاری شود تا سم به طور کامل پخش شود و در عمق خاک نفوذ می کند و لایه رشد لارو را کاملا از بین می برد.

شرایط آبیاری  پس از محلول پاشی

بر اساس سن و اندازه تاج درخت، 10 تا 40 لیتر محلول استفاده میشود. دو تا سه روز بعد با انجام آبیاري بسیار سبک یا آب پاشی، به پخش سم در عمق مناسب خاك کمک میکنند. هدف از این کار، کشتن نسل کامل از لاروهای کوچک آفت است. به همین دلیل باید این کار به مدت سه سال متوالی انجام شود. همچنین برای جلوگیری از آلودگی مجدد باغ، به دلیل پرواز حشرات کامل آفت از باغ‌های درگیر همسایه، لازم است این اقدام به صورت فراگیر و توسط همه باغداران انجام شود.

توجه : نوع آبیاری در این مرحله بسیار مهم است. اگر آبیاری سنگین انجام شود، خاک و سم ها به طور کامل تمیز می شود. و اثر مثبت خود را از دست می‌دهند و نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود.

نکته بسیار مهم دیگر: انجام سمپاشی مداوم است تا کرم سفید ریشه به طور کامل از بین بروند، از آنجایی که چرخه زندگی این آفت سه سال است، زمان مبارزه با آن نیز باید به مدت سه سال به طور مداوم انجام شود تا نتیجه مثبت حاصل شود.

5- استفاده از باکتری Bacillus popilliae:

امروزه از این باکتری برای کنترل بیولوژیک کرم سفید ریشه استفاده می‌شود که در لاروها بیماری شیری (milky disease) ایجاد می‌کند.

سامانه تخصصی کشاورزی ازپاچیرا بستری را فراهم کرده است تا شما بتوانید نیاز های خود را در حوزه کشاورزی برطرف کنید . همچنین شما میتوانید برای خواندن مقالات در مورد انواع بیماری های باغات و مزارعه شما را درگیر میسازد به وبلاگ آموزشی از پاچیرا مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا